FANDOM

Portal - logiczno-zręcznościowa gra komputerowa wydana przez Valve Software w 2007 roku. Dostępna w pakiecie The Orange Box oraz osobno przez Steam.

Zadaniem gracza jest rozwiązywanie fizycznych łamigłówek i zadań 

poprzez otwieranie portali, które pozwalają przenosić w przestrzeni przedmioty i samą postać gracza.

Spis treści Edytuj

  • 1 Fabuła
  • 2 Rozgrywka
  • 3 Postacie i przeciwnicy
  • 4 Osiągnięcia
  • 5 Ścieżka dźwiękowa
  • 6 Dodatkowe mapy
  • 7 Portal: Still Alive
  • 8 Ciekawostki
  • 9 Zobacz też
  • 10 Linki

Fabuła Edytuj

Miejsce akcji, oraz czas w którym rozgrywają się wydarzenia są nieznane. Bohaterka gry, Chell, budzi się w jednej z komór ośrodka badawczego Aperture Science Enrichment Center. Przewodniczką po kompleksie badawczym jest komputer wyposażony w sztuczną inteligencję - GLaDOS. Bohaterka dowiaduje się, że aby przeżyć musi przejść kilkanaście testów, z użyciem Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science (znanego też jako Portal gun), po których zakończeniu ma otrzymać ciasto. Po ostatnim teście GLaDOS

próbuje zabić główną bohaterkę, ale dzięki urządzeniu portalowemu udaje
jej się zbiec i dotrzeć przez opustoszałe korytarze i biura kompleksu 

do miejsca gdzie jest GLaDOS. Podczas spotkania, komputer odczepia jeden

ze swoich rdzeni, a bohaterka wrzuca go do Awaryjnego Spopielacza Inteligencji Aperture Science. Okazuje się, że był to rdzeń moralności zainstalowany po tym jak GLaDOS
wymordowała pracowników przy użyciu neurotoksyny. Wywiązuje się 

ostateczna walka w której wyniku superkomputer zostaje zniszczony i razem z Chell wyrzucony na parking kompleksu Aperture Laboratories.

Rozgrywka Edytuj

Gra polega na przechodzeniu kolejnych komór testowych przy użyciu Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science. Początkowo ma ono możliwość tworzenia tylko jednego portalu, drugi jest już usytuowany. Później do urządzenia zostaje dołączony drugi moduł, umożliwiający stworzenie własnoręcznie dwóch portali. Do każdej komory testowej gracz dostaje się windą, która jest oddzielona od komory Siatką Dematerializującą Aperture Science, powodującą wyparowywanie każdego niepożądanego przedmiotu. Na początku każdego poziomu znajduje się tablica z numerem komory i ewentualnymi zagrożeniami.

Na każdym trzeba używać urządzenia portalowego aby dojść do następnej windy. Najczęściej wymaga to przeniesienia Obciążeniowej Kostki Magazynującej Aperture Science na przycisk, bądź doprowadzenia kuli energii do celu, co powoduje otwarcie się drzwi. Czasami wymaga to zniszczenia wieżyczek strażniczych bądź użycia umiejętności zręcznościowych.

Postacie i przeciwnicy Edytuj

W grze występują dwie postacie: kontrolowana przez gracza Chell, oraz jej przeciwnik, GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System) - sztuczna inteligencja której w angielskiej wersji językowej głos podkłada Ellen McLain. Przeciwnikami są wieżyczki strażnicze i wieżyczki rakietowe. Ważną dla fabuły, aczkolwiek nie występująca w grze osobą jest także Ratman.

Osiągnięcia Edytuj

W grze można zdobyć 14 steamowych osiągnięć. Większość z nich dotyczy głównego wątku rozrywki bądź trybu map dodatkowych. Znalazły się też takie dla wytrwałych graczy, jak np.: "Śmiertelna prędkość" ("spadnij 9140 metrów") czy "Dyskretny" ("zdejmij wszystkie kamery monitorujące ze ścian").

Dodatkowe mapy Edytuj

W grze dostępne jest także tryb "Dodatkowe mapy". Do dyspozycji zostaje graczom oddane do przejścia 6 zaawansowanych map, które są trudniejszymi wersjami komór testowych. Oprócz zaawansowanych map istnieją też "Wyzwania". Tam z kolei trzeba przejść przez komory testowe, tym razem podstawowe, w trzech dostępnych trybach: "Najmniej portali", "Najmniej kroków", "Najmniej czasu". Do Portala można zaimportować mapy tworzone przez fanów, które pojawią się one właśnie w "Dodatkowych mapach".

Portal: Still Alive Edytuj

Jest to ekskluzywna wersja gry dostępna w usłudze Xbox 360 Live Arcade,

wydana 22 października 2008 roku. Zawiera dodatkowo nowe mapy w trybie 

wyzwań i nowe osiągnięcia. Dodatkowa zawartość została oparta na mappacku Portal: The Flash Version MapPack, który z kolei był opary na grze Portal: The Flash Version. Gra nie zawiera nowych elementów związanych z główną fabuła, aczkolwiek w niektórych miejscach poziomy zostały lekko zmienione.

Ciekawostki Edytuj

  • Valve uruchomiło stronę internetową ApertureScience.com na której po wpisaniu danych znajdujących się w jednej z komór testowych uzyskujemy możliwość do przeczytania historii Aperture Science. Więcej o tej stronie w artykule na temat witryny aperturescience.com.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki